10 infographic tips om direct te gebruiken

JaxxTip ontwerp

10 infographic tips om direct te gebruikenEen infographic is volgens Wikipedia een informatieve weergave in een combinatie van tekst en beeld. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, date en kennis. Het wordt toegepast in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiële jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen, als instrument binnen de marketingmix en voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden.

De toepassingsmogelijkheden zijn enorm. Heb jij al eens gedacht aan het inzetten van een infographic voor jouw verhaal? Hieronder 10 tips die je kan gebruiken om direct met een infographic aan de slag te gaan.

1. Creëer de infographic voor jouw doelgroep

Uitvinden wat jouw doelgroep voor informatie wil, is een eerste goede stap voor het verzamelen van informatie om een infographic te maken.

Want infographics die het meest aanspreken en het beste worden begrepen, bereiken de doelgroep. Precies zoals jij het wilt.

infographic learning English

Ga dus niet voor een algemeen onderwerp, maar kies altijd een specialiteit. Want jouw doel is een infographic maken voor jouw doelgroep en niet voor de hele wereld. Hou het specifiek en relevant.

2. Hou het eenvoudig

Een van de grote voordelen van een infographic is dat ze moeilijke informatie in een overzichtelijke visuele manier kunnen laten zien.

En daar zit dan ook gelijk de uitdaging. Een infographic kan onnodig complex worden door een overload aan informatie. Je wilt de “ok, ik begrijp het” -ervaring bereiken met zo min mogelijk informatie.

infographic Nederlands fietsgebied

Ook de vormgeving en kleurgebruik kan het beste “eenvoudig” zijn. Gebruik niet te veel lettertypes in verschillende lettergrootte. Alle tekst moet makkelijk leesbaar en te bekijken zijn.

3. Hou de focus

De hierboven besproken eenvoud, gaat uiteindelijk over focus. Maak van de infographic geen potpourri van feiten en cijfers. Maak het gestroomlijnd en gericht op één onderwerp.

4. Maak het visueel

Er zijn infographics met weinig “graphic” en veel “info”. Bij de beste infographics is er balans tussen de visuele en de tekstuele informatie.

World economy

5. Kies een passend formaat

Infographics horen best groot te zijn. Natuurlijk. Maar wanneer het te groot is, zullen mensen afhaken.
Richt je op een basisbreedte van ongeveer 600 en een lengte van maximaal 8.000 pixels.
Wanneer je de infographic op internet gebruikt is ook het bestandsformaat van belang. Deze mag niet hoger zijn van 1,5 MB.

Diving the depths

6. Gebruik voldoende witruimte

Bij ieder ontwerp is witruimte belangrijk. Voldoende witruimte maakt een ontwerp leesbaar. Dit gaat zeker op voor een infographic.

red tape

7. Verzin een killer-kop

De titel van je infographic is superbelangrijk. Net al een pakkende kop voor een blogbericht, trekt een killer-kop bij je infographic de attentie van je publiek.

Kenmerken van een goede kop

  • Beschrijft de infographic
  • Trekt de aandacht
  • Zijn kort genoeg om in één oogopslag te begrijpen

Zonder een krachtige kopregel krijgt je infographic minder snel aandacht.

Ook het gebruik van goede tussenkopjes met passende titels is aan te raden. Wanneer mensen de infographic scannen kijken ze vaak eerst naar deze kopjes.

8. Check de feiten

Veel infographics gaan over het presenteren van gegevens. Onze hersenen kunnen statistieken vaak beter verwerken wanneer we ze zien in plaats van te lezen.

Zorg ervoor dat je nauwkeurig bent, door je te concentreren op deze gebieden

  • Zorg ervoor dat de statistieken waar zijn
  • Check of de bronnen betrouwbaar zijn
  • Klopt de grafische weergave van de gegevens met de cijfers

9. Neem je tijd

Een infographic maak je niet in een uurtje. Begin, wanneer je het onderwerp hebt gekozen, met het maken van een plan van aanpak. Welke tekst wil je verwerken en welke afbeeldingen en illustraties horen erbij:

  • Moet er nog onderzoek worden gedaan of heb je alle gegevens voor handen?
  • Schrijf je de teksten zelf? Of laat je dit door een professioneel tekstschrijver doen?
  • Zijn de afbeeldingen beschikbaar, of moeten deze nog gemaakt, of aangekocht worden?
  • Heb je de juiste illustraties, of moeten deze nog getekend worden?
  • Maak je de infographic zelf, of neem je een grafisch vormgever in de arm?

Neem dus genoeg tijd om alle onderdelen goed uit te denken. Wil je professionals inhuren, betrek ze dan bij dit proces.

10. Vermeld je bronnen

Het feit dat je een infographic maakt, wil nog niet zeggen dat je vrijgesteld bent van het vermelden van de bronnen. Het is wel zo netjes om deze te noemen.

Informatie van:
https://coolinfographics.com/blog/2010/4/12/diving-the-depths-a-really-deep-infographic.html 
https://presentational.ly/infographic/red-tape-the-government-grind-6e4d1f/
https://twitter.com/uleidiomas/status/1018404883307917312?s=12
https://nl.pinterest.com/pin/136445063688954593/
https://nl.pinterest.com/pin/426786502167934396/
https://nl.pinterest.com/pin/26317979045065223/