Logo ontwerp


Hieronder omschrijf ik de verschillende soorten logo’s. Welk past het best bij jouw bedrijf? Ook haal ik het belang van een goed logo aan en beschrijf ik mijn ontwerpproces. En natuurlijk, het antwoord op de vraag: wat is een logo eigenlijk? Heb je specifieke vragen over het ontwerpen van je logo door it’s Jaxx, neem dan contact met me op.

Wat is een logo?


In het kort is een logo een grafische vertaling van dat wat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Het geeft een indruk waar het voor staat en wat het uniek maakt.

Een logo is vaak het eerste dat van je onderneming wordt gezien. Hiermee wordt de eerste indruk binnen een split second gemaakt. Je hebt maar één keer die eerste indruk. 

Verschillende soorten logo’s


Er zijn veel verschillende soorten logo’s. In verschillende kleuren. Afhankelijk van diverse factoren zoals wat je doet, in welke markt je je begeeft en welke bedrijfsnaam je hebt, kan hier een keuze uit worden gemaakt. Over het algemeen wordt er uitgegaan van 3 categorieën. Iedere categorie kan meerdere subcategorieën hebben:

1. Typografisch logo


Typografie omvat alle aspecten die horen bij het opmaken van teksten. Een typografisch logo bestaat daarmee uit opgemaakte tekst.

Bij een typografisch logo is er onderscheid tussen een lettermark en een wordmark. Een lettermark is een op typografie gebaseerd logo dat uit een paar letters bestaat. Dit zijn meestal de initialen van een bedrijf. Bij dit logo draait alles om eenvoud. Door slechts een paar letters te gebruiken, zijn dit soort logo’s vaak effectief in het stroomlijnen van een merk met een lange naam. Het is toch veel eenvoudiger om bijvoorbeeld "hp" te zeggen en te onthouden dan "Hewlett Packet"?

Vaak worden dit soort initialen in de volksmond de naam van een bedrijf.

typografisch

Net als een lettermark is een wordmark op typografie gebaseerd. Nu wordt de hele bedrijfsnaam gebruikt. Woordmerklogo's werken goed als een bedrijf een beknopte en duidelijke naam heeft. De logo's "Google" en "Coca-Cola" zijn enkele geweldige voorbeelden. De naam zelf is pakkend en opmerkelijk. In combinatie met sterke typografie zorgt het logo voor een sterke merkherkenning.

Bij deze logo’s zijn de keuze voor lettertype en kleur belangrijk om ervoor te zorgen dat het de essentie weergeeft van wat het bedrijf doet. Modelabels hebben bijvoorbeeld de neiging om strakke en elegante lettertypen te gebruiken die lux aanvoelen. Terwijl wettelijke of overheidsinstanties meestal vasthouden aan traditionele en krachtigere lettertypen en daarmee een gevoel van veiligheid geven.

typografisch

2. Symbool logo


Dit logo kan in drie onderdelen worden opgesplitst: een herkenbaar beeldmerk (pictorial mark), een abstract beeldmerk (abstract logo mark) en een Mascotte logo.

Pictorial mark

Een pictorial mark is een pictogram of een grafisch logo dat een object uit de echte wereld vertegenwoordigt. Het is waarschijnlijk het beeld dat in je opkomt als je aan een merk denkt. Een goed beeldmerklogo is symbolisch en alleen het merk is direct herkenbaar. Een echt beeldmerk is slechts een afbeelding. Het kan dus een lastig type logo zijn voor nieuwe bedrijven, of voor bedrijven zonder sterke merkherkenning, om te gebruiken.

symbool

Abstract logo mark

Een abstract logo mark is een abstracte geometrische vorm die het bedrijf vertegenwoordigd. Het Mercedes-logo en de swoosh van Nike zijn hier goede voorbeelden van.

symbool

Mascotte-logo

Bij dit logo representeert een fictief figuur de organisatie. Dit zijn vaak kleurrijk, soms cartoonachtig, maar altijd leuk.

mascotte

3. Een combinatie van bovenstaande mogelijkheden


Bij dit logo wordt een wordmark of lettermark met een symbool gecombineerd.

gecombineerd

Het logo-ontwerp-proces


Om hét logo van jouw bedrijf te ontwerpen, moet ik jouw bedrijf eerst leren kennen. Bij een opdracht vraag ik de opdrachtgever een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst gaat, het visuele-identiteit-ontwerp-proces, over waar een bedrijf voor staat. Wat de normen, waarden en idealen zijn. Het gaat over de doelgroep. Maar ook over de geschiedenis en toekomstvisie. Daarnaast is het onderscheidende vermogen ten opzichte van concurrenten ook belangrijk om te weten.

Met deze informatie ga ik aan de slag met schetsen. Werk er een aantal in de basis uit en kom daarmee tot mijn eerste voorstel. Samen bekijken we wat goed voelt en wat niet.

Uiteindelijk wordt één van de concepten uitgekozen en met dat concept begin ik met het uitwerken van het logo.

Het eindresultaat is logo in verschillende bestandsvormen. Die gebruikt kan worden op het internet en in drukwerk.

Samen aan slag met jouw logo? Of heb je een vraag?


Ik hoor graag van je! Je kan me tijdens kantooruren bereiken op 06 468 488 86. Of mail naar jacqueline@itsjaxx.nl

Contact  >

Logo ontwerp door Jaxx

logo ontwerp door Jaxx
logo ontwerp door Jaxx
logo ontwerp door Jaxx

Meer van mijn werk is te vinden op de pagina portfolio

Portfolio  >