Een perfecte omslagfoto voor Facebook

JaxxTip ontwerp

Omslagfoto voor Facebook

Omslagfoto voor Facebook

Zet jij Facebook zakelijk in? En geef jij de omslagfoto iets meer aandacht dan af en toe de afbeelding veranderen? Nee… dan is deze tip echt iets voor jou!
Een goede Facebook coverfoto versterkt de identiteit van je bedrijf. Het is als het ware de etalage en daar zet je niet zo maar iets in.

Een paar getallen

Het formaat van de omslagfoto op een desktop is 828 x 315 pixels. Het zelfde beeld wordt gebruikt op een mobiel, alleen wordt daar een kleiner deel getoond. Namelijk het middelste deel met een breedte van 563 pixels. Plaats daarom de belangrijke informatie binnen dit formaat.
Om er zeker van te zijn dat de omslagfoto scherp wordt weergegeven door Facebook, maak de afbeelding dan aan op het dubbele formaat: 1.656 x 630 pixels.
Check voordat je aan de slag gaat waar de profielfoto van je Facebook pagina staat. Bij bedrijfpagina’s staat deze buiten het beeld, maar bij persoonlijke pagina’s staat deze in de omslagfoto. Wanneer dit het geval is, zorg er dan voor dat er geen teksten staan in dit deel.

Aan de slag

Wanneer je het programma Photoshop hebt en redelijk beheerst is het erg makkelijk om een omslagfoto te maken. Alleen niet iedereen heeft Photoshop. Gelukkig zijn er gratis online tools die je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld Canva en PicMonkey. Met deze tools kan je vrij eenvoudig een goede omslagfoto maken die bestaat uit diverse elementen als achtergrond, lijnen, tekst en icoontjes.
Wanneer het werken met de tools niet goed lukt, zoek dan op Youtube naar een uitleg. Er zijn er diverse te vinden.

Aansluiten bij je huisstijl

Wanneer je de huisstijl terug laat komen in deze afbeelding, zorgt dit voor verstering van je merk. Zeker wanneer je bezoekers met een call to action button op je website komen, moeten ze niet plots in een totaal andere omgeving komen. Gebruik de branding dus consistent en maak de omslagfoto in dezelfde huisstijl als je logo en website.

Facebook instellingen

Kies als het even kan altijd voor een call to action. Er zijn een aantal call to action buttons beschikbaar die gekozen kunnen worden vanuit je omslagfoto: Meer informatie, Boek nu, Contact met ons opnemen, App gebruiken, Game spelen, Shoppen, Registreren of Video kijken.
Geef ook een korte omschrijving bij je omslagfoto. Deze wordt getoond wanneer er op de foto wordt geklikt. (vergeet de omschrijving niet opnieuw toe te voegen wanneer je de omslagfoto hebt aangepast)

Zoveel meer dan een afbeelding

Je kan natuurlijk kiezen voor en afbeelding die past bij je huisstijl. Zeker wanneer hier mensen uit je bedrijf opstaan. Omslagfoto’s met mensen erop doen het altijd goed. Maar er kan veel meer.
– je kunt weggevertjes kunnen promoten
– deel een leuk feitje
– introduceer een nieuw product
– heb je een mooie testimonial ontvangen? Zet hem op je omslagfoto.

Planning

Een facebook coverfoto komt en gaat. Verander hem regelmatig om klanten aan te trekken en de community te versterken. Zorg ervoor dat je regelmatig wisselt. Zorg ervoor dat je altijd een basis omslagfoto bij de hand hebt. Die kan je weer plaatsen wanneer je geen nieuwe melding hebt.

Nieuwe omslagfoto plaatsen

Het plaatsen van een nieuwe omslag foto is erg makkelijk. Klik in de omslagfoto linksboven op het camara icoontje en je komt in het menu waarmee je de afbeelding kunt aanpassen.
Veel plezier met het maken van je nieuwe omslagfoto. Mocht je er niet helemaal uitkomen, neem dan contact met me op. Mijn gegevens vind je hieronder.Een


Samen sparren over het onwerpen van social media afbeeldingen? Of heb heb je andere vraag of opmerking? Neem dan contact met me op.

 

Lees ook de andere tips