Ontwerp visuele identiteit


Op deze pagina leg ik kort uit wat een visuele identiteit is. Wat het doel ervan is. En hoe het ontwerp-proces gaat. Heb je specifieke vragen over het ontwerpen van jouw visuele identiteit door it’s Jaxx, neem dan contact met me op.

Wat is het


Een visuele identiteit, ook wel visuele merkidentiteit is het gezicht van een organisatie. Het bestaat uit alle zichtbare elementen van een merk. Het is wat een merk concreet en herkenbaar maakt. De visuele identiteit communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering, ook wel branding, van een merk.

Met merk bedoel ik ‘brand’. Dat wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept, niet zichtbaar of tastbaar.

Het doel van een sterke visuele identiteit


Om een merk altijd als zichzelf en overal herkenbaar over te laten komen is onder andere een sterke visuele identiteit nodig. Het doel is om zichtbaar te zijn voor de doelgroep en deze op het juiste spoor naar jouw merk te zetten.

Elementen binnen een identiteit


Binnen het ontwerpen van een visuele identiteit valt ook het ontwerp van:

  • Logo
  • Vormen
  • Kleuren
  • Typografie
  • Beeldtaal

Het ontwerp-proces

Om te bepalen wat de identiteit van een merk is, moet ik het merk eerst leren kennen. Bij een opdracht vraag ik de opdrachtgever een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst gaat, net als bij het logo-ontwerp-proces, over waar een bedrijf voor staat. Wat de normen, waarden en idealen zijn. Het gaat over de doelgroep. Maar ook over de geschiedenis en toekomstvisie. Daarnaast is het onderscheidende vermogen ten opzichte van concurrenten ook belangrijk om te weten.

Met deze informatie ga ik concepten bedenken en maak ik mood-boards. Zodat we samen kunnen bekijken wat goed voelt en wat niet.

Uiteindelijk wordt één van de concepten uitgekozen en met dat concept begin ik met het ontwerpen en bepalen van de diverse elementen: het logo, de vormen, de lettertypes, kleuren enzovoort.

Tijdens dit proces is veel overleg met de opdrachtgever. Het is echt een samenwerking tussen de opdrachtgever en mij. Samen zorgen we voor de ideale combinatie van visuele elementen die perfect passen bij het DNA van het merk.

Het eindresultaat is een handboek met de unieke visuele identiteit die consistent door vertaald kan worden naar alle communicatiemiddelen.

Samen jouw visuele identiteit uitwerken? Of heb je een vraag?


Ik hoor graag van je! Je kan me tijdens kantooruren bereiken op 06 468 488 86. Of mail naar jacqueline@itsjaxx.nl

Contact  >

Visuele identiteit ontwikkeld door Jaxx

ontwerp visuele identiteit JoJo's
ontwerp visuele identiteit JoJo's
ontwerp visuele identiteit JoJo's

Meer van mijn werk is te vinden op de pagina portfolio

Portfolio  >