Teksten schrijven voor je website

JaxxTip website

Schrijven

Wat moet er nu eigenlijk op je website komen? Is een veelgestelde vraag die ik regelmatig te horen krijg. Ik geef eigenlijk altijd het zelfde antwoord: wanneer op je website de antwoorden staan op de vragen: wie, wat, waar en waarom, is er in principe genoeg informatie voor de bezoeker om te lezen wat deze wil weten.

Het is wel belangrijk dat je de teksten schrijft gebaseerd op het doel van je website. En schrijf vooral vanuit je persoonlijk overtuiging waarom je doet wat je doet. Kijk bijvoorbeeld naar de inspirerende TED talk van Simon Sinek.  www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action/

Op je website blijven

Daarnaast is het belangrijk dat de bezoeker op je website wordt gehouden. Daarvoor zijn interne links handig. In een tekst linken naar de contactpagina, of het contactformulier zijn makkelijke voorbeelden. Maar wanneer je bijvoorbeeld een blog schrijft over een onderwerp dat op een bepaalde pagina wordt besproken, kan je ook daarheen linken. Op die manier wordt het de bezoeker makkelijk gemaakt om direct die informatie te krijgen die gewenst is.

Search Engine Optimalisatie (SEO)

Het grootste gedeelte van de bezoekers van je website komt via Google. Google maakt gebruikt van Googlebolts. Deze zorgt ervoor dat alle bestaande websites terechtkomen in de zoekmachine. De Googlebots doorzoeken alle webpagina’s. Google kijkt hiermee of de website nog werkt, of er pagina’s zijn bijgekomen die geïndexeerd moeten worden. Ze volgen de links van en naar de website. De Googlebot doet dit aan de hand van een algoritme.

Google bepaalt aan de hand van de inhoud van je website, gestuurd door de algoritme, hoe relevant jouw website is wanneer er op een bepaald woord wordt gezocht. Daarom is het belangrijk te weten op welk woord jouw (potentiële) klanten zoeken. Om hier achter te komen is een zoekwoorden onderzoek nodig.

Zoekwoorden onderzoek

Stap 1 – short-tail zoekwoorden

Als eerste geef je de gekozen zoekterm (1, 2 of maximaal 3 woorden) in bij Google zelf. Op moment dat je deze hebt ingevoerd geeft Google gelijk een suggestie voor dit zoekwoord in een menu onder de zoekbalk. Dit is de Google Suggest Tool. Google heeft uit alle zoektermen met dit zoekwoord de meest populaire zoektermen gekozen en geeft deze hier weer. Ook onder aan de pagina met de zoekresultaten, toont Google gerelateerde zoektermen. Deze kan je ook weer ingeven in de zoekbalk om nieuwe zoektermen te vinden. De zoekterm kan je natuurlijk ook vragen aan mensen in jouw omgeving, of wellicht klanten. Iedereen zoekt op een andere manier. Zo krijg je zoektermen waar je zelf niet zo snel aangedacht zou hebben.

Schrijf alle zoektermen die je hebt verzameld op of verwerk ze in een Excel overzicht.

Stap 2 – long-tail zoekwoorden

Naast het zoeken naar short-tail zoektermen, kan er ook gezocht worden op zoektermen die bestaan uit meer dan 4 woorden. Dit worden long-tail zoekwoorden genoemd. Het blijkt dat 70% van de zoekopdrachten bestaat uit deze long-tail zoektermen. Wanneer je je dus richt op deze long-tail zoekwoorden, zal je sneller bovenaan komen op de Google zoekpagina. Een handige tool om deze long-tail zoekwoorden te vinden is Yoast Suggest. Een andere tool die lijkt op die van Yoast is Ubersuggest.io. Deze site levert vaak dezelfde resultaten op maar soms ook net even nieuwe inzichten. Het kan geen kwaad om deze ook te gebruiken.

Stap 3 – sorteren

Als het goed is, heb je nu een flinke lijst met zoekwoorden. En kunnen deze gesorteerd worden voor het beste overzicht. Dit kan bijvoorbeeld in Excel.

Stap 4 – Google’s zoekwoordplanner

Met deze tool is het mogelijk om te kijken hoeveel mensen zoeken er op de bedachte zoekwoorden. En, je kan ook de concurrentie op deze zoektermen in beeld krijgen.
Ga naar https://www.google.nl/adwords/ en maak, wanneer je nog geen account hebt, een account aan. Je hoeft niet te gaan adverteren, dus je creditcard gegevens en dergelijke hoef je niet in te geven.
In het menu boven aan, ga je naar Hulpprogramma’s – Zoekwoordplanner
In deze zoekwoordplanner klik op Nieuwe zoekwoorden met een woordgroep, website of categorie om te zoeken naar andere zoektermen.
Vul vervolgens de zoektermen in die je wilt onderzoeken, check of de targeting op Nederlands staat en klik op de knop Ideeën opvragen.
Je krijg een overzicht te zien van het maandelijks zoekvolume.

Zoek ideeën

In de tab Zoekwoord ideeën, zie je naast de zoektermen, ook de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de concurrentie en het voorgesteld bod als je zou gaan adverteren via Adwords. Met deze informatie kan je bepalen welke zoektermen je zou kunnen gaan gebruiken waar nog weinig concurrentie voor is.
Je kan ook zien wat de zoektermen zijn waar weinig op gezocht wordt en die daardoor minder zin hebben om te gaan gebruiken.
Voor een goed overzicht kan je de waarden uit de Zoekwoordplanner ook opnemen in het Excel overzicht.


Even samen sparren over jouw webteksten? Of heb heb je andere vragen of opmerkingen? Neem dan contact met me op.

Teksten schrijven voor je webisite