Tips voor een goede briefing voor jouw grafisch ontwerper

JaxxTip ontwerp

Tips voor een goede briefing voor jouw grafisch ontwerper

Je wilt een nieuw ontwerp laten maken door een grafisch ontwerper. Voor die situatie heb ik deze blog geschreven. Want voor zowel de ontwerper als voor jou als mogelijke opdrachtgever is een goede briefing van belang zodat het uiteindelijke ontwerp voldoet aan jouw verwachting.

Een goede briefing focust zich op het gewenste resultaat van het ontwerp.

9 tips om de grafisch ontwerper te briefen

1. Bedrijf

Vertel kort en bondig over je bedrijf. Wees zo gedetailleerd mogelijk. Alles wat voor jou voor de hand ligt, is voor een ander waarschijnlijk niet zo vanzelfsprekend. Vertel wat je bedrijf doet, wat de missie en visie is. Hoe lang jullie bestaan. Hoeveel medewerkers werken er in de organisatie. Wat is de nichemarkt. Wie zijn jullie concurrenten en hoe onderscheiden jullie je van de concurrent.

2. Doelen

Wat is het primaire doel van het te maken ontwerp? Is er misschien een secondair doel te behalen? Meer traffic genereren naar je website of social mediakanaal bijvoorbeeld.

3. Doelgroep

Welke doelgroep wil je aanspreken met het ontwerp. Ook hierbij is de vraag belangrijk of je naast de primaire doelgroep ook andere doelgroepen wil bereiken. Beschrijf alle demografische kenmerken die interessant zijn voor een grafisch ontwerper. Demografische kenmerken zijn bijvoorbeeld: leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, woonplaats en dergelijke.

4. Social media

Gebruik je op dit moment social media? Vertel over het huidige gebruik of je overweging om het te gaan gebruiken. Wil je deze in het ontwerp genoemd hebben?

5. Resolutie

Hoe wordt het eindresultaat gebruikt? Wordt het gedrukt, of zou je het geheel of gedeeltelijk digitaal willen gebruiken op je website of social mediakanalen? Voor drukwerk is een resolutie van 300 dots per inch (dpi) nodig voor internet is dat 72 dpi. Belangrijk dus om dit vooraf goed te bespreken.

6. Planning

Wanneer moet het ontwerp klaar zijn. Houd daarbij rekening met een mogelijke productieplanning. Drukwerk kan vaak de volgende dag geleverd worden, maar vaak ook niet. Binnen een dag leveren is dikwijls duurder dan bijvoorbeeld een levering van 5 werkdagen.

7. Budget

Wanneer je een bepaald budget voor ogen hebt, is het slim om deze te noemen. Voor een grafisch ontwerper is het belangrijk om te begrijpen of er een eenvoudig, of een uitgebreid ontwerp wordt verwacht.

8. Huisstijl

Bestaat er een huisstijl waar het ontwerp aan moet voldoen? Zo ja, leg de regels goed uit, of lever indien aanwezig het huisstijl handboek bij de opdracht.

Wanneer er geen huisstijl is denk dan goed na over kleurgebruik, lettertypes, beeldgebruik en taalgebruik voor het nieuwe ontwerp.

9. Voorbeelden

Voorbeelden van ontwerpen die je aanspreken zijn altijd handig om bij een briefing te voegen. Maar ook voorbeelden van lettertypes die je aanspreekt als kleuren zijn welkom.