Voorafgaand aan het ontwerp van een logo

JaxxTip ontwerp

Een logo komt niet uit de lucht vallen

Daar gaat natuurlijk een heel proces aan vooraf. Om een logo te ontwerpen is het belangrijk iets meer te weten over jou als opdrachtgever en je bedrijf. Wat voor werkzaamheden worden er gedaan en vooral wat de doelgroep is.

Wanneer jouw bedrijf zich vooral op kinderen richt, is een strak donker blauw logo vaak minder geschikt. Zo ook wanneer de doelgroep vooral uit mannen bestaat. Dan is een sierlijk logo in roze tinten waarschijnlijk niet doeltreffend.

Maar ook de missie van je bedrijf is belangrijk en wat je wil uitstralen. Misschien heb je al ideeën over hoe het logo eruit moet gaan zien, of weet je al welke kleuren je zou willen gebruiken voor het nieuwe logo.

Formaat

Maar er is nog meer informatie nodig om een perfect passend logo te ontwikkelen. Op welke manier zal je logo gebruikt gaan worden? Deze informatie is belangrijk om de verhoudingen van je logo te bepalen. Een langwerpig logo past prima op een website, maar past niet in een vierkant formaat van bijvoorbeeld een Facebook profielfoto. Wil je je logo dan in verschillende varianten gaan gebruiken, of richt je je op een vierkant formaat?

Tekst in je logo?

Bij typografisch of iconisch logo is het belangrijk om het juiste lettertype te kiezen. Een speels lettertype past goed bij een speelparadijs, maar niet zo goed bij een belastingconsulent. Je kan natuurlijk de keuze van het lettertype overlaten aan de grafisch vormgever die je logo gaat ontwikkelen. Maar je kan ook zelf onderzoeken wat jij mooi vind en bij je logo vind passen. Neem eens een kijkje op Google Fonts naar de enorme diversiteit aan lettertypes. Het is echt niet nodig om gelijk hét lettertype uit te kiezen die je wilt gebruiken. Kijk in eerste instantie welke categorie je geschikt zou vinden voor je logo:

  • serif – dit is een lettertype met die kleine stokjes aan het uiteinde van een letter
  • sans serif – dit lettertype zonder die stokjes aan het uiteinde en is vrij strak
  • handwriting – dit lettertype ziet eruit alsof deze met de hand geschreven is
  • display – dit lettertype is geschikt om vooral groot te gebruiken, zoals op een display
  • monospace – bij dit lettertype is de ruimte van iedere letter even groot. De i heeft dezelfde breedte als een m. Soms kan het handig zijn om dit lettertype te gebruiken bij een overzicht met veel getallen.

logo ontwerp, type logo's

Planning

Om een logo te ontwikkelen is natuurlijk tijd nodig. Houd er rekening mee dat je zo een maand bezig bent het met hele proces. Soms gaat het allemaal iets sneller, soms is er ook meer tijd nodig. Goed en duidelijk inzicht, van de grafisch vormgever, in je bedrijf helpt bij het proces. Denk dus goed na wat je verwachting is van het logo en houd daarbij jouw doelgroep voor ogen. Natuurlijk moet jij het logo mooi vinden. Maar vooral jouw doelgroep moet zicht aangesproken voelen door het logo.

Vragenlijst

Mocht je je afvragen of ik voor jou ook een professioneel en passend logo kan maken? Neem dan een kijkje in mijn portfolio. Spreekt mijn stijl je aan? Dan weet ik zeker dan ik hét passende logo ook voor jou kan maken. Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Bel met 06 468 488 86. Mail jaar jacqueline@itsjaxx.nl, of vul het contactformulier in.

Bekijk alvast de vragenlijst die ik heb gemaakt. Je kan deze vast invullen voor het kennismakingsgesprek, of we vullen deze samen in.