Hoe verloopt het maken van een nieuw logo? Een praktijkvoorbeeld
Het moet helemaal anders stelt Vincent, oprichter van de nieuwe branchevereniging Nederlandse Orde van Tandartsen, NOvT
Uitdaging
Met communicatie op LinkedIn wil NOvT naamsbekendheid opbouwen. Een herkenbaar logo past daarbij. Het logo moet opvallen, passen bij de doelgroep tandartsen en gebruik maken van de afkorting NOvT met voluit Nederlandse Orde van Tandartsen.
Aanpak
Als eerste heb ik een onderzoek gedaan naar bestaande logo’s van tandartsen en brancheorganisaties. Welke lettertypes worden gebruiken en welke kleuren?
Vervolgens ben ik gaan kijken naar lettertypes die passen bij de gewenste uitstraling van het NOvT logo.
Ik ben uitgekomen bij een schreefloos lettertype, waar de dikte van de lijnen bijna overal even dik zijn. Waarbij de letters duidelijk zijn, maar niet te breed of juist te smal zijn. Zodat de leesbaarheid ook in een klein formaat goed blijft.
Om het overkoepelende van de brancheorganisatie te visualiseren heb ik de streep van de ’t’ doorgetrokken over de ‘v’. Hierdoor raakte de balans een beetje kwijt. Om die terug te krijgen heb ik de streep van de ’t’ als schreef aan de ’n’ gezet.
Veel tandartsen gebruiken blauwtinten in het logo. Blauw wordt
vaak gebruikt in zakelijke logo’s. De kleur staat voor vertrouwen,
duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.
Voor het NOvT wilde ik echt andere kleuren gebruiken. Die toch aansluiten hebben bij de tandartsen branche.
Resultaat
Het nieuwe logo straalt daadkracht uit. Heeft met de rode streep een element die los in de communicatie uittingen gebruikt kan worden. Straalt vertrouwen en daadkracht uit.