Een afspraak of offerte?

Handige tips voor een goede briefing voor een grafisch ontwerper

Hoe maak je nu een goede briefing voor een grafisch ontwerper waarbij je niets over het hoofd ziet? Want met een volledige briefing is de kans groter dat een ontwerper een design maakt dat helemaal aan je eisen en wensen voldoet. Een goede briefing bevat 9 ingrediënten die ervoor zorgen dat een ontwerper goed aan de slag kan.

9 tips om een grafisch ontwerper te briefen

Een goede briefing focust zich allereerst op het gewenste resultaat van het ontwerp. Maar geeft ook achtergrondinformatie over de afzender en de doelgroep. En verder heeft een vormgever bepaalde specificaties nodig. Met de volgende 9 tips of ingrediënten maak je een kloppende briefing voor een grafisch ontwerper.

1. Vertel iets over je bedrijf

Vertel kort en bondig over je bedrijf en deel informatie die voor een grafisch ontwerper van belang is. Bedenk dat alles wat voor jou voor de hand ligt, voor een ander waarschijnlijk niet zo vanzelfsprekend is. Vertel in dit deel van de briefing:

  • Wat je bedrijf doet
  • Wat de missie en visie is.
  • Hoe lang jullie bestaan en hoeveel mensen er werken
  • Wie je doelgroep of niche is
  • Wie jullie concurrenten zijn
  • Hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten

2. Benoem het doel van het grafisch ontwerp

Wat is het primaire doel van het te maken ontwerp? Is er misschien ook een secondair doel te behalen? Moet het uiteindelijke ontwerp bijvoorbeeld voor meer traffic naar je website zorgen? De aandacht trekken op social media? Iets uitleggen? Door dit duidelijk te benoemen help je een grafisch ontwerper om de juiste vertaalslag van doel naar design te maken. Zie daarvoor ook de vierde en vijfde tip voor de briefing van een grafisch ontwerper.

3. Vertel iets over de doelgroep

Welke doelgroep wil je aanspreken met het ontwerp? Heb je meerdere doelgroepen, geef dan aan welke de primaire doelgroep is. Beschrijf alle demografische kenmerken die interessant zijn voor een grafisch ontwerper. Demografische kenmerken zijn bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, woonplaats en dergelijke. Met deze kennis kan de ontwerper beter inhaken op wensen en voorkeuren van jouw doelgroep(en).

4. Wat is de rol van social media?

Gebruik je op dit moment social media? Welke social media zijn dat? En ga je het onderwerp daar ook delen? Als grafisch ontwerper wil je dat graag vooraf weten. Zo kan een ontwerper vooraf rekening houden met de gewenste maten die voor jouw social media kanalen relevant zijn en zorgen dat tekst leesbaar blijft. Maar het werkt ook omgekeerd, want soms wil je jouw social media accounts zichtbaar maken in het ontwerp.

5. Gewenste resolutie van het ontwerp

Hoe ga je het eindresultaat gebruikten? Wordt het gedrukt of ga je het uitsluitend online gebruiken? Voor drukwerk is namelijk een resolutie van 300 dots per inch (dpi) nodig en voor internet is dat 72 dpi. Voor een ontwerper is het belangrijk om dit vooraf te weten.

6. Wat is je planning of deadline?

Geef in de briefing aan wanneer het ontwerp klaar moet zijn. Houd daarbij rekening met een mogelijke productieplanning nadat het design voltooid en door jou goedgekeurd is. Zo kan veel drukwerk de volgende dag geleverd worden, maar het kan ook langer duren. De levertijd is afhankelijk van je wensen en de complexiteit van het drukwerk. Als een brochure gebonden moet worden, kost dat extra tijd. En vaak betaal je meer voor een snelle levering binnen een dag dan wanneer de drukker bijvoorbeeld 5 werkdagen de tijd heeft.

7. Wat is het budget voor het ontwerp?

Wanneer je een bepaald budget voor ogen hebt, is het slim om dat te benoemen in de briefing. Voor een grafisch ontwerper is het belangrijk om te begrijpen of er een eenvoudig of juist een uitgebreid ontwerp wordt verwacht.

8. Geef informatie over de huisstijl

Bestaat er een huisstijl waar het ontwerp aan moet voldoen? Zo ja, leg de regels goed uit of lever het huisstijlhandboek aan bij de opdracht. Wanneer er geen huisstijl is, denk dan goed na over kleurgebruik, lettertypes, beeldgebruik en taalgebruik voor het nieuwe ontwerp. Of deel alle informatie die je al wel hebt met de grafisch ontwerper. Bijvoorbeeld lettertypes en kleuren die je op een website gebruikt en die je graag terugziet in het ontwerp.

9. Geef voorbeelden

Voorbeelden van ontwerpen die je aanspreken zijn altijd handig om bij een briefing te voegen. Zo ziet een grafisch ontwerper waar je aan denkt en wat je voorkeuren zijn. Heb je geen concrete voorbeelden van bestaande ontwerpen dan kun je eventueel aangeven welke lettertypes en kleuren je aanspreken.

Sparringpartner & grafisch ontwerp

Vind je het lastig om een goede briefing te maken? Wanneer je bij mij een offerte aanvraagt voor een grafisch ontwerp, help ik je om alles goed op een rij te zetten. Ik denk al vanaf het eerste begin met je mee en stel direct de juiste vragen. Zo komen we samen tot het beste resultaat.

Ik ben bereikbaar via jacqueline@itsjaxx.nl of 06 468 488 86.