Een afspraak of offerte?

Productfotografie en meer

Rick van RG Supplies mailde mij, of ik een product zou willen fotograferen. We raakte in gesprek en toen bleek dat hij eigenlijk een compleet beeldverhaal nodig heeft. Met deze beelden wil hij potentiële kopers van zijn product goed en snel duidelijk maken hoe fantastisch dit product is. En hoe dit product hun leven echt makkelijker gaat maken. Hij gebruikt het online platform Bol.com voor de verkoop. In zo’n geval is er meer nodig dan alleen productfotografie voor e-commerce.

Verkoopsucces online platforms

Bij de verkoop via online platforms is het zaak dat je product opvalt tussen soortgelijke producten. Omdat de meeste mensen geen tijd meer nemen om teksten te lezen, is beeld de eerste overtuigende factor waardoor mensen blijven hangen bij een product. Mooi professioneel beeld met eventueel extra informatie daarin werkt dan natuurlijk beter dan slecht beeld.

Verkoopsucces op online platforms als Bol.com

Video deurbel

Rick verkoopt de ViDo Doorbell. Een video deurbel, waarmee je zorgeloos van huis kan. Met deze bel kan je in de gaten houden wat er bij je voordeur gebeurt en indien nodig praten met de persoon die aanbelt. Maar hoe laat je snel en duidelijk zien dat deze video deurbel werkt met wifi, real time video heeft, tweerichtings audio, bewegingsdetectie, nachtzicht, een groothoekcamera en ga zo maar door?

Iconen helpen

Pictogrammen, of iconen, zijn de oplossing voor bovenstaande vraag. Maar dan natuurlijk wel iconen in de stijl die bij de afbeeldingen passen. Alleen dan bereik je verkoopsucces op online platforms, welk platform dan ook.

Veel iconen zijn gratis (vaak wel met vermelding van de bron). Deze aanpassen naar de huisstijl kost vaak weinig tijd. Alleen zijn niet alle iconen voor handen die nodig zijn. Voor Rick heb ik de meeste iconen getekend. Ik gebruik hiervoor Adobe Illustrator.

Beeldverhaal strategie

Om de beelden samen te stellen die nodig zijn om het juiste beeldverhaal te laten zien aan de potentiële koper, moet er eerst een strategie worden bepaald. Wat wil je vertellen en hoe?

In het geval van de video deurbel hebben we nagedacht over waar het handig is om met de telefoon te zien wat de video deurbel ziet. Wat je zeker wilt zien, is het moment dat er een inbreker bij de voordeur bezig is. Of wanneer de pakketbezorger met een pakket bij de deur staat. Natuurlijk is het slim om de maten te laten zien van de deurbel, en het benoemen van de diverse onderdelen als de sensor, camera, microfoon en dergelijke. Ook een beeld van de eenvoudige montage zou mee kunnen helpen om de klant te overtuigen deze video deurbel aan te schaffen.

Verkoopsucces op online platforms als Bol.com

Aan de slag

Nadat duidelijk is hoe de diverse beelden zullen worden opgebouwd, moet er worden gekeken welke beelden er gebruikt gaan worden. Zo is bijvoorbeeld een beeld van een pakketbezorger nodig. Of iemand met een mobiele telefoon in de natuur. Een inbreker. Een beeld van een voordeur met voldoende ruimte om uit te leggen dat de camera een groothoeklens heeft van 166 graden.

Stockbeelden, gratis en betaald

De video deurbel met ontvanger heb ik gefotografeerd. Verder heb ik een aantal beelden kunnen gebruiken van sites met gratis stockbeeld. En een aantal heb ik aangekocht bij iStockphoto.com. Vervolgens heb ik de iconen getekend. En alle beelden in elkaar gemonteerd met Adobe Photoshop. Als laatste heb ik de teksten geplaatst en de beelden opgeleverd bij Rick. Hij heeft alles geüpload bij Bol.com. Ik ben heel erg benieuwd naar zijn verkoopsucces op het online platform Bol.com.

Verkoopsucces op online platforms als Bol.com
Verkoopsucces op online platforms als Bol.com
Verkoopsucces op online platforms als Bol.com
Verkoopsucces op online platforms als Bol.com